مقالات عمومی

مزایای گاز مبرد R410a نسبت به R22

مزایای گاز مبرد R410a نسبت به R22

سیستم های تهویه مطبوع با استفاده از گاز مبرد خنک سازی محیط را انجام داده و هوای محیط را مطبوع می کنند. این گاز به وسیله کمپرسور عملکرد خود را انجام داده و گرمای محیط را جذب می کند. گاز مبرد R410a و R22 دو نوع از پرکاربردترین گازها هستند.

هر کدام از این مبردها دارای مزیت هایی بوده که با توجه به آن در سیستم ها مورد استفاده قرار می دهند. در این مقاله از سری مقالات تی ام تاسیسات دات کام به بررسی مزیت های مبرد R410a نسبت به R22 می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی گاز مبرد R410a

گاز مبرد R410a از مبردهای جدید است که در یخچال های صنعتی، خانگی و انواع سیستم های تهویه مطبوع به کار می رود. این گاز متشکل از ترکیب گاز R32 و فلورین با نسبت ۵۰ به ۵۰ است. این مبرد مصرف انرژی را کم کرده و کارایی سیستم را افزایش می دهد.

فشار این گاز بالا بوده و به این ترتیب سیستم تهویه مطبوع در زمان کوتاهی محیط را به دمای مطبوع می رساند. این مبرد با محیط زیست سازگار بوده اثرات گلخانه ای کمتری داشته و ضرری برای انسان ندارد. همچنین این نوع مبرد در برابر خطراتی چون انفجار، اشتعال و سمی بودن مطمئن تر است.

مزایای گاز مبرد R410a نسبت به R22

معرفی گاز مبرد R22

گاز مبرد R22 با نام کلرودی فلورو کربن از گازهای قدیمی و متداول در سیستم های تهویه مطبوع است‌. این مبرد برای خنک سازی فضاهای کوچک و بزرگ استفاده می شود. تا سال ۲۰۲۰ این نوع مبرد در کشورهای مختلف در سیستم های خنک کننده به کار می رفت.

اما پس از آن به دلیل اثرات مخربی که برای محیط زیست داشت نوع R32 و R410a جایگزین آن شدند. مبرد R22‌ دمای فضا را کم کرده و رطوبت نسبی را افزایش میدهد. در دماهای بالاتر از منفی ۴۰ درجه سانتیگراد تا منفی ۵ درجه سانتیگراد این مبرد کارایی دارد.

بزرگترین عیب این مبرد اثرات زیان بار آن بر محیط زیست است که سبب کنار گذاشتن آن شد.‌ همین موضوع سبب ممنوعیت تولید آن در کشورهای عضو پروتکل مونترال شد. احتمال وجود مشکلات فنی در این مبرد وجود دارد؛ زیرا در برابر نور خورشید آسیب پذیره بوده و نسبت به آب حساس است.

از کاربردهای این مبرد می توان به استفاده آن در سیستم های تهویه مطبوع، یخچال ها و فریزرها، خودروها، سیستم های خنک کننده آب اشاره کرد. عملکرد این مبرد خوب بوده و در دماهای بالا نیز کارایی بالا دارد. مزیت دیگر این نوع مبرد قابلیت انتقال حرارت بالا است. در تجهیزات قدیمی که برای مصارف خانگی استفاده می شوند، از این مبرد استفاده می شود. این مبرد در کپسول های سبز رنگ ۱۳.۶ کیلویی عرضه می شود.

مزایای گاز مبرد R410a نسبت به R22

آشنایی با مزایای گاز مبرد R410a نسبت به R22

گاز مبرد R410a نسبت به R22 مزیت هایی دارد که عبارتند از:

  • مبرد R410a به دلیل برخورداری از فشار بالا کارایی سیستم خنک کننده را بیشتر می کند. بنابراین بهره وری و توان آن بالا بوده و در برابر بار حرارتی متغیر پاسخگو است.
  • پایداری گاز R410a نسبت به R22 بالاتر بوده و در هر شرایطی عملکرد خوبی دارد.
  • خطر انفجار در مبرد R410a کمتر است.
  • همچنین این مبرد با محیط زیست سازگاری بهتری داشته و در تولید آن از فرآیندهای کم مصرف استفاده می شود.
  • نقطه جوش R410a پایین تر بوده و انرژی درونی بیشتری دارد.
  • کمپرسورهایی که از مبرد R410a استفاده می کنند، گاز کمتری نیاز دارند.
  • حلالیت با روغن مبرد R410a از R22 بیشتر بوده و همین موضوع باعث خوردگی کمتر آن می شود.
  • مبرد R410a احتمال خرابی کمپرسور را کم کرده و باعث افزایش عملکرد آن می شود.‌

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری در بازار با کارشناسان ما در تی ام تاسیسات از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

 1453    (بدون کد)

۱۴۰۰ ۸۶ ۸۸ – ۰۲۱

۰۰۰ ۳۶۱ ۵۸ – ۰۲۱

۱۱۱۱ ۳۶ ۵۸ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *