مقالات عمومی

۶ نشانه اصلی سطح پایین مبرد در دستگاه تهویه مطبوع

6 نشانه اصلی سطح پایین مبرد در دستگاه تهویه مطبوع

امروزه وجود دستگاه تهویه مطبوع در اکثر منازل و ساختمان ها به چشم می خورد. این وسیله نیاز به برخی نگهداری دارد تا عمر مفید آن بالا رود. یکی از اطلاعاتی که کاربر باید در مورد سیستم تهویه داشته باشد، مبرد، و علل کاهش یافتن آن است. گاهی ممکن است به دلایل مختلفی سطح مبرد دستگاه پایین آید.

در این شرایط نشانه هایی را در دستگاه خواهید دید که نشان از افت مبرد آن است. در ادامه این مطلب به بررسی ۶ نشانه اصلی سطح پایین مبرد در دستگاه تهویه مطبوع می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با مبرد

مبرد گازی است که نقش اساسی و اثرگذار در سیستم تهویه مطبوع دارد. به همین دلیل چنانچه سطح آن از مقدار معین کمتر شود، سیستم تهویه دچار مشکل می گردد. این گاز قادر است مایع را به گاز و بالعکس تبدیل کرده و از طریق جذب گرمای محیط آن را خنک کند.

مبرد دارای انواع گوناگونی است که متناسب با نیاز کاربر انتخاب می شود. این ماده به دو شکل مایع و گاز است که هر یک خصوصیات خاص خود را دارند. باید به طور مرتب میزان آن را در دستگاه بررسی کرده و در صورت کمبود آن را شارژ کرد.

6 نشانه اصلی سطح پایین مبرد در دستگاه تهویه مطبوع

آشنایی با نشانه های کاهش سطح مبرد

پایین آمدن سطح مبرد در دستگاه تهویه مطبوع با نشانه‌هایی همراه است که عبارتند از:

خروج باد گرم از دستگاه تهویه مطبوع

یکی از اصلی ‌ترین و مهم ترین نشانه‌های کاهش سطح مبرد تهویه مطبوع همچون داکت اسپلیت ال جی و کولر گازی کازوکی خروج باد گرم دستگاه است. این وسیله کار خنک ‌سازی فضا را برعهده دارد، به همین دلیل اگر عکس آن عمل کرده و باد گرم از آن خارج شود، حاکی از خرابی دستگاه است.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم دستگاه برای خنک کردن فضا نیاز به سطح مشخصی از مبرد دارد. در صورت کم شدن میزان مبرد و نشت آن اولین نشانه ‌ای که می توان به آن پی برد، باد گرم است. گاهی مشکل از نشت مبرد بوده و گاهی عواملی چون تنظیم ترموستات، کثیفی کندانسور، اتصال برق، کثیفی فیلتر و… دلیل کاهش مبرد است. در این شرایط حتما باید با متخصصین این حوزه تماس گرفته و برای رفع مشکل اقدام شود.

افزایش هزینه برق

 هرچقدر سطح مبرد بیشتر کاهش یابد، دستگاه نیاز به فعالیت و کار بیشتری دارد. در نتیجه کارکرد بیشتر باعث افزایش مصرف برق و تعرفه قبض می شود. با مقایسه قبض‌های دوره‌ای برق به راحتی می توان به پایین بودن سطح مبرد پی برد.

افزایش زمان مصرف

یکی دیگر نشانه ‌های کاهش سطح مبرد دستگاه تهویه مطبوع روشن ماندن دستگاه برای زمان طولانی ‌تر است. این کاهش مبرد باعث پایین امدن ظرفیت دستگاه می شود. به همین دلیل دستگاه قادر نیست در زمان کوتاه فضا را خنک کند و باید زمان بیشتری کار کند.

چون دستگاه بطور اتومات کار می کند، این امر بسیار مهم است؛ زیرا عملکرد دستگاه بر اساس تبدیل مایع به گاز و برعکس است و بر اثر کاهش این گاز، عملکرد دستگاه نیز کاهش می ‌یابد. در صورت بروز چنین مشکلی هرگاه هوای تازه وارد سیستم شود، دستگاه مجبور به کار است؛ در نتیجه بدون توقف فعالیت می کند.

ایجاد حباب یا صدای حباب

 گاز مبرد به گونه ‌ای طراحی شده است که هیچگاه تمام نشده به همین دلیل نشت گاز باعث تمام شدن آن می شود. وقتی میزان فشار در دستگاه تهویه بالا رود، به همین دلیل با کاهش میزان مبرد دستگاه صداهایی تولید می ‌کند.

این امر به دلیل آن است که دستگاه از حالت طبیعی خود خارج شده و می خواهد به حالت عادی برگردد. صدای ایجاد حباب، سوت زدن و… از جمله این صداها و نشانه ‌ها است که حتما باید بررسی و رفع شود.

یخ زدن اپراتور

 یخ زدن یونیت خارجی یا همان اپراتور نیز دلیل دیگری بر کاهش میزان مبرد دستگاه است. طراحی اپراتور به این شکل است که با گرفتن دمای محیط، حجم مشخصی از مبرد را به بخار تبدیل می ‌کند. در صورتی که از حجم مبرد کاسته شود، گاز مجدد وارد لوله مسی دستگاه شده که این امر باعث سرمای بیش از حد دستگاه خواهد شد. در نتیجه این امر باعث یخ زدگی کویل اپراتور می گردد.

افزایش رطوبت محیط

سیستم تهویه مطبوع همانطور که از نامش پیداست کار مطبوع سازی هوای محیط را انجام می دهد. کاهش رطوبت نیز از جمله راه های متعادل سازی هوا است. کاهش رطوبت از طریق اپراتور انجام شده و دستگاه با گرفتن رطوبت اضافی محیط باعث خنک تر شدن سریع‌ هوا می شود.

در صورت کاهش سطح مبرد این عملکرد مختل شده و دستگاه قادر به کاهش رطوبت و خشک کردن آن نیست. بنابراین رطوبت موجود در هوا نه تنها خارج نشده بلکه روند افزایشی داشته و به نوعی هوا شرجی می ‌شود.

6 نشانه اصلی سطح پایین مبرد در دستگاه تهویه مطبوع

روش‌های تشخیص کمبود مبرد

برای تشخیص کاهش مبرد در دستگاه تهویه مطبوع راه های متعددی وجود دارد که کمک کننده است.

  • اوین روش برای تشخیص نشت و کاهش مبرد، روش چشمی است که اگرچه مطمئن نیست، ولی به عنوان بررسی اولیه گزینه بدی نیست. نشت مبرد با نشانه‌ هایی چون دفع روغن از کمپرسور همراه است که با چشم نیز قابل مشاهده است.
  • روش تست با صابون نیز راهی مقرون به صرفه برای تشخیص نشت مبرد است که به لحاظ تست چشمی، مطمئن‌ تر است. این روش این گونه است که محلول آب و صابون را به هرجایی که امکان نشت داده می‌شود، بزنید و دقت کنید که حباب تشکیل میشود یا نه؟ ایجاد حباب بیانگر نشتی در دستگاه است.
  • باید این نکته را در نظر داشت که اگر سوراخ ریز باشد، حبابی ایجاد نمی‌شود تا به مشکل پی ببرید.
  • روش سوم تشخیص الکترونیکی است که نسبت به دو روش قبل قابل اطمینان تر است. سیستم‌ های تشخیص الکترونیکی با دقت کامل دستگاه را ارزیابی کرده و نشتی را پیدا می کنند، پس جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری در بازار با کارشناسان ما در تی ام تاسیسات از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

 1453    (بدون کد)

۱۴۰۰ ۸۶ ۸۸ – ۰۲۱

۰۰۰ ۳۶۱ ۵۸ – ۰۲۱

۱۱۱۱ ۳۶ ۵۸ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *