مقالات سرمایشی

افزایش خنک کردن باد کولر آبی

افزایش خنک کردن باد کولر آبی

باد کولر آبی که یکی از سیستم های سرمایشی قدیمی و پرکاربرد است که در ساختمان های بسیار مخصوصا ساختمان های قدیمی از آن استفاده می شود. در فصل تابستان با استفاده از این سیستم می توان محیطی خنک فراهم کرد. گاهی کولر آبی به خوبی خنک‌ نمی کند و برای برطرف کردن این مشکل راهکارهای مختلفی وجود دارد.‌

در این مقاله از سری مقالات وبسایت تخصصی تی ام تاسیسات دات کام به بررسی افزایش خنک کردن باد کولر آبی می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

افزایش خنک کردن باد کولر آبی

راه های افزایش خنک کردن باد کولر آبی

برای افزایش خنک کردن باد کولر آبی راهکارهایی وجود دارد که عبارتند از:

تعویض پوشال ها

 پوشال های استفاده شده برای این سیستم قیمت مناسبی دارد که بهتر است هر سال آن را عوض کرد. با گذشت زمان گرد و غبار موجود در هوا باعث کثیف شدن پوشال ها می شود. وقتی فضای بین پوشال ها بسته باشد، جریان هوا مختل شده و باد خنک تولید نمی شود.

همچنین این اتفاق باعث وارد شدن فشار زیاد به موتور دستگاه شده و مصرف انرژی بالا می رود. در نتیجه برای افزایش خنک کردن باد کولر آبی باید پوشال های آن را هر سال عوض کرده و پوشال های تمیز و جدید جایگزین کرد.

کوتاه کردن مسیر کانال کشی

 در صورت طولانی بودن مسیر کانال کشی باد خنک فشار خود را از دست داده و میزان آن کم می شود. بنابراین برای کانال کشی باید کوتاه ترین مسیر را انتخاب کرد.

شستن کولر آبی

 یکی دیگر از راهکارهای افزایش خنک کردن باد کولر آبی شستن آن است. قبل از شروع به کار دستگاه در فصل تابستان با استفاده از یک فرچه پلاستیکی کف کولر را شستشو دهید. این کار را با دقت انجام داده تا رنگ کف آسیب نبیند. در صورت از بین رفتن رنگ قسمتی از آن به مرور کف دستگاه دچار پوسیدگی خواهد شد.

در صورت صدمه دیدن قسمتی از رنگ کف یک قوطی قیر ایزوله تهیه کرده و به کمک قلمو به کف بزنید. تمامی گرد و غبار را به خوبی پاک کنید؛ زیرا در صورت ماندن گرد و غبار خاک ها با آب مخلوط شده و همانند گل می شوند. همچنین این خاک ها همراه باد کولر وارد محیط شده و با تنفس وارد ریه افراد می شوند.

روشن کردن پمپ آب قبل از روشن کردن موتور سیستم

 قبل از روشن کردن موتور کولر پمپ آب را روشن کرده تا باد خنک کولر آبی بیشتر شود.‌ بنابراین بهتر است ده دقیقه قبل از روشن کردن موتور پمپ آب را روشن کرد. وقتی پمپ روشن شود، پوشال ها کاملا خیس شده و باد تولید شده آن‌ خنک می شود.‌ با این کار بلافاصله باد خنک وارد محیط شده و دیگر نیازی به صبر کردن برای وزش باد خنک از سمت کولر آبی نیست.

بستن درز پنجره ها در روزهای گرم

در هنگام استفاده از کولر از بسته بودن پنجره ها مطمئن شوید. در صورت باز بودن پنجره ها علاوه بر وارد شدن هوای گرم به داخل میزان خنک کردن سیستم نیز کم می شود. به خوبی پنجره ها را عایق بندی کرده و جلوی هدر رفت انرژی را بگیرید. می توانید در فصل تابستان پرده ها را انداخته تا هوای خنک داخل محیط بماند.

عدم استفاده همزمان چند منبع گرمایشی

در هنگام استفاده از کولر آبی لامپ های کمی را روشن کرده و از روشن بودن بیخود تلویزیون پیشگیری کنید. روشن بودن رنگ دیوارها و وسایل خانه باعث روشن شدن محیط شده و دیگر نیازی به روشن کردن تعداد زیادی لامپ نیست. مانیتور تلویزیون و لامپ ها تولید گرما دارند، هر چند شاید مقدار آن کم باشد، ولی استفاده همزمان باعث تولید گرمای بیشتر می شود.

درست کردن سایه بان برای کولر

 اگر به دنبال خنک کردن بیشتر باد کولر آبی هستید، باید آن را در جای مناسبی نصب کنید. بدنه این سیستم از فلز بوده و به دلیل قرا گرفتن در پشت بام نور خورشید زیادی به آن می تابد. این اتفاق سبب گرم شدن زیاد بدنه شده و باعث کاهش عملکرد آن می گردد.

بهتر است یک سایه بان برای دستگاه درست کنید تا مانع از برخورد نور مستقیم خورشید و کولر آبی شود. این کار علاوه بر افزایش باد خنک سیستم مصرف انرژی آن را نیز کاهش می دهد.

جلوگیری از هدر رفتن باد خنک

 بعد از یک مدت که کولر کار می کند، امکان تکان خوردن بدنه کولر به دلیل تکان های موتور وجود دارد. دهانه کانال و خروجی کولر باید در یک راستا باشند؛ در غیر این صورت باد خنک کامل وارد کانال نشده و هدر می رود. بنابراین در صورت کم شدن باد خنک این مورد را بررسی کنید.

سرویس کولر آبی

 باید به طور منظم سیستم کنترل شده و مشکلات احتمالی آن برطرف شود. در هنگام سرویس دستگاه باید برزنت کولر و جعبه تقسیم برق بررسی شود،‌ تراز کردن شناور، تعویض پوشال ها، تعویض تسمه ها، کنترل و روغن کاری یاتاقان ها و بررسی پمپ آب از دیگر کارهایی است که در هنگام سرویس این سیستم باید آن ها را انجام داد. همچنین باید شبکه آبرسانی تمیز شده و روغن‌ کاری مناسب موتور انجام شود.‌

حلزونی و بدنه سیستم را شسته و تمیز کنید تا بهره وری کولر آبی افزایش یابد. این سیستم یک دینام و پمپ دارد که به ترتیب وظیفه گردش هوا و گردش آب در سیستم را برعهده دارند. حتما این دو قسمت را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. آن ها را تمیز کرده و روغن کاری آن را انجام دهید.

افزایش خنک کردن باد کولر آبی

بررسی آب داخل تشتک کولر آبی

 راه دیگر برای زیاد کردن باد خنک کولر آبی داشتن آب کافی در تشتک آن است. اگر تشتک آب کافی نداشته باشد، باد گرم تولید شده و در طولانی مدت به موتور دستگاه آسیب می رساند.‌ تا جای ممکن اجازه کارکرد بدون آب را به این سیستم ندهید.

استفاده از رسوب گیر

 در داخل آب از چند رسوب گیر استفاده کنید تا جلوی رسوب در بدنه سیستم گرفته شود. همچنین می توان محلول خوشبو کننده یا عطر داخل آب سیستم ریخت تا هوای خوش عطری در هوا بپیچد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری در بازار با کارشناسان ما در تی ام تاسیسات از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

 1453    (بدون کد)

۱۴۰۰ ۸۶ ۸۸ – ۰۲۱

۰۰۰ ۳۶۱ ۵۸ – ۰۲۱

۱۱۱۱ ۳۶ ۵۸ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *