مقالات گرمایشی

چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟

چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟

چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟ دستگاه تهویه یکی از سیستم های پرکاربرد بوده و در انواع مختلفی موجود است. به هر دلیلی امکان ایجاد مشکل در این دستگاه ها وجود دارد. یکی از مشکلات این سیستم زدن باد گرم است که مسئله ای کلافه کننده است.

این سیستم به علل مختلف دچار این مشکل شده و باید در اسرع وقت آن را برطرف کرد. در این مقاله به بررسی سوال چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟ می پردازیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی بیشتر با دستگاه تهویه

دستگاه تهویه مطبوع از رایج ترین وسایل در مکان های مختلف هستند. این دستگاه در انواع مختلف فن کویل، داکت اسپلیت، کولر گازی و … موجود است. هر کدام از این دستگاه ها ویژگی ها و کاربردهایی داشته و به واسطه همان استفاده می شوند. تهویه مطبوع برای سرمایش، گرمایش و تعویض هوا کاربرد دارد و با استفاده از آن محیطی با دمای مطبوع خواهید داشت.

این محصولات با استفاده از فناوری های روز دنیا ساخته شده و نیاز افراد را برآورده می کنند. هدف از استفاده این دستگاه فراهم کردن آرامش و بالا بردن کیفیت هوای داخل محیط برای افراد است. این سیستم عملکرد خوب و راندمان بالایی دارد، اما باید به صورت دوره ای سرویس و بررسی شود.

چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟

علل باد گرم زدن دستگاه تهویه

دستگاه تهویه به دلایل مختلفی ممکن است باد گرم بزند. در زیر علل این مشکل بررسی شده است:

کثیف شدن یا مسدود شدن فیلتر

 فیلتر یکی از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع بوده و جلوی ورود گرد و غبار، آلودگی ها و ذرات معلق موجود در هوا را می گیرد. به مرور زمان این فیلترها کثیف شده و نیاز به تمیز شدن دارند. در غیر این صورت  هوای کمی بر روی سطح مبدل جریان یافته و ظرفیت کویل سرمایشی کم می شود. در این شرایط احتمال برفک گرفتن روی کویل نیز وجود دارد.

این اتفاق سبب می شود هوا بدون آنکه با کویل تبادل حرارتی داشته باشد، همان طور گرم وارد محیط شود. حتما به طور مرتب فیلترها را تمیز کرده و با آب و صابون به خوبی شستشو دهید.‌ همچنین در صورت لزوم بایستی حتما آن ها را تعویض کرد. کثیف بودن فیلتر علاوه بر زدن باد گرم باعث افزایش مصرف انرژی و فشار آمدن زیاد به دستگاه و کاهش طول عمر مفید آن خواهد شد.

قطع شدن اتصال برق یونیت خارجی

 بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت و کولر گازی دارای دو یونیت داخلی و خارجی هستند. برخی مواقع به دلایل متعددی احتمال قطع شدن برق یونیت داخلی وجود دارد. کویل سرمایشی و فن دمنده از اجزای یونیت داخلی هستند که باد را به طرف داخل محیط هدایت می کنند.

زمانی که سیکل تبرید قطع شده و مبرد جریان نداشته باشد، داخل این قطعات هوای گرم دمیده می شود. با بررسی دستگاه از این موضوع مطمئن شده و از یک متخصص برق کمک بگیرید.

عدم تنظیم درست ترموستات دستگاه

 از دیگر علل باد گرم زدن دستگاه تهویه مطبوع تنظیم نادرست ترموستات دستگاه است. ترموستات را بررسی کرده و مطمئن شوید که روی حالت COOL یعنی سرمایش باشد. شاید در مواقع گردگیری و تمیز کردن خانه و یا توسط بچه ها دستکاری شده و حالت آن تغییر کرده باشد.

حالت آن را بررسی کرده و فن را روی حالت خودکار یا اتوماتیک قرار دهید. دقت کنید که دمای ترموستات باید چند درجه از دمای محیط پایین تر باشد.

خراب شدن کمپرسور دستگاه

 کمپرسور حکم قلب دستگاه را داشته و در صورت بروز مشکل در آن عملکرد تمامی اجزا مختل می شود. این قطعه به دلایلی چون ضربه، نوسانات برق و … دچار آسیب خواهند شد. بسیاری از کمپرسورها قابلیت تعویض نداشته و در صورت بروز ایراد بایستی حتما آن را تعویض کرد.

بررسی این قطعه کاری تخصصی بوده و حتما باید توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود. کمپرسور انواع مختلفی داشته و متداول ترین آن ها در دستگاه تهویه مطبوع نوع اسکرال و روتاری است.

نشت مبرد در سیستم

 هر دستگاه تهویه مطبوع دارای کمپرسور از سیکل تبرید تراکمی استفاده می کند. سیکل تبرید توسط ماده مبرد گرمای داخل محیط را جذب کرده و به بیرون از محیط منتقل می کند. میزان مبرد در دستگاه باید در حد مشخصی باشد و در صورت کم شدن آن یا نشتی از قسمت های مختلف دستگاه سیستم تهویه باد گرم می زند.

مبرد در کپسول هایی وجود دارد که ابتدا باید توسط متخصص نشتی دستگاه گرفته شده و دوباره شارژ شود.‌ مبردها در انواع R22 و R410a موجود هستند که پرکاربردترین آن ها مبرد نوع R410a است که با محیط زیست سازگاری بالایی دارد.

کثیف شدن کندانسور

 از دیگر علل باد گرم زدن دستگاه تهویه کثیفی کندانسور دستگاه است. کندانسور وظیفه منتقل کردن گرما به محیط را برعهده دارد. این قسمت شامل لوله و پره هایی برای انتقال گرما به محیط بوده و در یونیت خارجی دستگاه قرار دارد. اگر پره های این بخش کثیف شوند، کارایی کندانسور کم شده و دستگاه توانایی انتقال گرما را ندارد.

در نهایت هوای گرم از یونیت دمیده شده و کاربر شاهد گرم شدن محیط خواهد شد. این موضوع باعث کاهش راندمان دستگاه و آسیب دیدن بخش های دیگر آن نیز می شود.

چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟

نکات مهم چرا دستگاه تهویه باد گرم می زند؟

نگهداری از دستگاه تهویه امری ضروری بوده و در کنار افزایش راندمان طول عمر سیستم را نیز افزایش می دهد. نگهداری از این دستگاه مستلزم رعایت نکات زیر است:

  • فیلترهای دستگاه را به طور منظم بررسی کرده و تمیز و تعویض کنید.
  • کانال های دستگاه را مرتبا تمیز کرده تا هوای تمیز وارد محیط شود.‌
  • تمامی سیستم را به صورت دوره ای بررسی کرده و تعمیرات و تعویض های لازم را انجام دهید.
  • از کمپرسورها و پمپ های با کیفیت برای دستگاه استفاده کرده و شاهد عملکرد بالا و مصرف انرژی بهینه آن باشید.
  • نصب دستگاه را طبق اصول و قواعد انجام دهید.
  • نظافت دوره ای سیستم را فراموش نکنید. با این کار کیفیت هوای ورودی به محیط بالا می رود.
  • برای بهبود عملکرد سیستم و کاهش مصرف انرژی از فناوری های پیشرفته استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری در بازار با کارشناسان ما در تی ام تاسیسات از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

 1453    (بدون کد)

۱۴۰۰ ۸۶ ۸۸ – ۰۲۱

۰۰۰ ۳۶۱ ۵۸ – ۰۲۱

۱۱۱۱ ۳۶ ۵۸ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *