مقالات عمومی

۱۱ روش کاربردی کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی

11 روش کاربردی کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی

تهویه مطبوع‌ از مهم ‌ترین وسایل سرمایشی و گرمایشی است که در تابستان و زمستان برای مطبوع ساختن فضا استفاده می شود. سیستم ‌های تهویه خانگی در ظرفیت ‌ها و انواع گوناگون و با ویژگی های منحصر به فرد تولید و به بازار عرضه می شوند.

در زمان استفاده از این سیستم ‌ها افزایش تعرفه قبض برق امری نگران کننده است. برای کاهش مصرف انرژی و کم شدن هزینه ها راه هایی وجود دارد. در ادامه این مطلب ۱۱ روش کاربردی کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی قرار می دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

11 روش کاربردی کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی

آشنایی با روش های کاهش مصرف انرژی سیستم تهویه خانگی

برای کاهش مصرف انرژی در سیستم تهویه خانگی راه های مختلفی وجود دارد. برخی از این راهکارها به شرح ذیل هستند:

بستن در و پنجره ‌ها در زمان کار دستگاه

 زمانی که دستگاه را روشن می کنید، حتما از بسته بودن در، پنجره و مواردی از این قبلی اطمینان حاصل کنید. از آنجا که این دستگاه برای تهویه هوای محیط نیاز به چرخش هوا دارد؛ در نتیجه باید در و پنجره ‌ها بسته باشد.

با این کار سرما یا گرمای ایجاد شده به بیرون هدایت نشده و نیازی به کارکرد مداوم دستگاه نیست. اما برعکس با باز بودن در و پنجره هدر رفت انرژی بالا بوده و این کار باعث بالا رفتن میزان انرژی مصرفی آن می شود.

انتخاب دمای مناسب برای محیط

 برای کاهش دادن میزان مصرف انرژی دستگاه تهویه خانگی باید دمای ترموستات آن را به درستی و در درجه مناسبی تنظیم کرد. بهترین دما در زمستان روی ۱۹ درجه سانتیگراد و در تابستان روی ۲۴ درجه سانتیگراد است تا مصرف انرژی بهینه گردد. با کم و زیاد کردن دما، محیط یا بسیار گرم و یا بسیار سرد می شود که سبب برهم خوردن آرامش افراد می گردد.

تعویض دستگاه قدیمی

 از دیگر راهکارهای کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی آن تعویض دستگاه قدیمی با دستگاه جدید است. با انجام این کار هم راندمان آن افزایش یافته و هم از میزان مصرف انرژی آن کاسته می شود.

تعویض دستگاه قدیمی اگرچه نیاز به صرف هزینه بالایی دارد، ولی مزیت هایی در پی دارد. هم سبب کاهش هزینه برق مصرفی شده و هم به دلیل نو بودن نیازی به پرداخت مبالغ هنگفت برای تعمیر و یا تعویض قطعات ندارد.

نصب پرده ‌های مناسب

 استفاده از پرده‌ های مناسب در فضای مورر نظر در این زمینه پیشنهاد می شود. برای مثل در تابستان می ‌توان با نصب پرده مانع از ورود نور خورشید و گرمای آن به محیط شد. در این صورت طبیعتا محیط خنک تری خواهید داشت و فعالیت دستگاه نیز بسیار کمتر می شود.

با کمتر شدن فعالیت دستگاه میزان مصرف انرژی نیز کاهش می‌ یابد. در زمستان نیز میتوان با نصب پرده ‌های ضخیم از هدر رفتن انرژی جلوگیری به عمل آورد. در نتیجه آن شاهد گرم ‌تر شدن محیط و فعالیت کم دستگاه خواهید بود.

انتخاب دستگاهی با ظرفیت مناسب

 در زمان خرید دستگاه تهویه خانگی حتما ظرفیت آن را با توجه به فضا انتخاب کنید؛ زیرا در صورت عدم تناسب فضا و ظرفیت دستگاه شاهد افزایش مصرف انرژی و عدم بازدهی مناسب دستگاه خواهید بود. هرچه فضا بزرگتر باشد، دستگاه مورد استفاده نیز باید از ظرفیت بالاتری برخوردار باشد.

در غیر این صورت دستگاه با ظرفیت کمتر، زمان بیشتری برای معتدل ساختن محیط نیاز دارد. بنابراین انرژی مصرفی آن نیز روند افزایشی دارد. چنانچه قادر به انتخاب ظرفیت مناسب دستگاه نیستید، از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

سرویس اصولی دستگاه

 سرویس درست و به موقع دستگاه تهویه از جمله مسائل مهمی است که نباید از آن غافل شد. حداقل سالی یک بار باید قطعات دستگاه توسط فردی متخصص بررسی شوند. در صورت لزوم قطعاتی که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند، مشکلشان رفع و یا تعویض شوند.

برای مثال یکی از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع فیلتر است که باید ماهی یکبار حتما بررسی و در صورت نیاز تمیز یا تعویض شود. چنانچه فیلتر کثیف باشد، باعث فشار آمدن به دستگاه و دیگر اجزای آن می شود. همچنین دستگاه بایستی به طور مداوم و با قدرت بیشتری کار کند که این شرایط مصرف برق را نیز افزایش می دهد.

عایق بندی مناسب

 دیگر راهکار برای کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی عایق بندی درز درب ورودی، درز پنجره، و دیگر درزهایی است. این درزها میزان زیادی از انرژی ایجاد شده را هدر داده و باعث می شوند محیط خیلی دیرتر به دمای مورد نظر برسد.

عایق بندی درست می ‌تواند از طریق نوار درزگیر، چسب زدن درزها و… انجام شود. علاوه بر کاهش مصرف برق، دستگاه نیز کمتر فعالیت دارد، در نتیجه بر عمر مفید آن افزوده می شود.

تغییر تنظیمات دستگاه در ساعت خواب

 بهتر است در هنگام خواب دستگاه خود را بر روی حالت خواب تنظیم کنید. توصیه می شود در این زمان برای تابستان دما را کمی بالاتر از حد معمول برده و در زمستان کمی پایین بیاورید. با انجام این کار علاوه بر آنکه دمای محیط مناسب بوده سبب کاهش میزان مصرف انرژی کم می شود.

11 روش کاربردی کاهش مصرف انرژی سیستم‌ تهویه خانگی

کاهش استفاده همزمان از وسایل گرمازا

 دیگر راه کاهش مصرف انرژی سیستم تهویه خانگی کم کردن وسایل گرمایشی به صورت همزمان است. جاروبرقی، تلویزیون، گاز، و حتی لامپ از جمله وسایل گرمازا محسوب می شوند. با جمع شدن گرمای اندک از هر یک از این وسایل گرمای زیادی تولید می شود.

به همین دلیل توصیه می شود از استفاده همزمان این وسایل بپرهیزید. در این صورت هم محیط خیلی گرم و طاقت فرسا نبوده و هم از میزان مصرف انرژی کاسته می شود.

استفاده از پنکه با فن

 گردش هوا در محیط سبب ایجاد فضایی لذت بخش می شود که برای این امر تنها استفاده از پنکه یا فن کافی است. به دلیل آنکه در اینجا نیاز به سرما یا گرمای زیادی نیست، پس مصرف انرژی نیز کمتر خواهد شد و هوا نیز به میزان کافی جریان می ‌یابد.

جریان یافتن هوا

 برای اینکه هوا به خوبی جریان پیدا کند، باید اطراف یونیت بیرونی و داخلی خالی گردد. با این کار مانعی برای جریان هوای تازه وجود نداشته و دستگاه به خوبی عملکرد خود را انجام می دهد. در غیر اینصورت هوا برای جریان پیدا کردن با مانع روبه‌رو می شود و به دستگاه فشار می ‌آورد.

افزایش طول عمر مفید دستگاه، عملکرد بهتر آن و کاهش مصرف انرژی از جمله مزایای نبود مانع بر سر راه یونیت خارجی و داخلی است پس نباید از آن غافل شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری در بازار با کارشناسان ما در تی ام تاسیسات از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

 1453    (بدون کد)

۱۴۰۰ ۸۶ ۸۸ – ۰۲۱

۰۰۰ ۳۶۱ ۵۸ – ۰۲۱

۱۱۱۱ ۳۶ ۵۸ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *