مقالات عمومی

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

تجهیزات مختلفی برای سرمایش، گرمایش و فراهم کردن هوای مناسب محیط استفاده می شود. سیستم های تهویه مطبوع از جمله تجهیزات مهمی هستند که در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای انتخاب یک سیستم درست و متناسب با نیاز خود باید انواع سیستم ها را بشناسید. در این مقاله از سری مقالات وب سایت تخصصی تی ام تاسیسات دات کام به بررسی سیستم تهویه مطبوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی بیشتر با سیستم تهویه مطبوع

هر سیستمی که هوا محیط را مطلوب ساخته و فضایی آرامبخش و بهداشتی را برای اعضا فراهم کند، را سیستم تهویه مطبوع گویند. وظیفه‌ی این سیستم کنترل دما، رطوبت و جریان هوا است. همچنین اموری چون کنترل سرعت وزش هوا، ایزوله کردن هوای اماکنی چون بیمارستان و آزمایشگاه، از بین بردن بوی نامطبوع و…. نیز از دیگر وظایف این دستگاه به شمار می رود.

این سیستم قابلیت سرد یا گرم کردن محیط را دارد. این سیستم انواع مختلفی داشته که هر کدام ویژگی ها و مزیت هایی دارند. داکت اسپلیت اورینت، کولر گازی جی پلاس و … از جمله انواع سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شوند.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

اجزای سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دارای اجزای گوناگونی است که هر یک از این اجزا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. هر بخش از این سیستم وظیفه خاصی را برعهده دارد. این اجزا عبارتند از:

منبع دستگاه

از آنجا که سیستم تهویه دارای عملکرد سرمایشی و گرمایشی است، در نتیجه دو منبع برودتی و حرارتی نیز دارد. این منابع عبارتند از:

  • منبع برودتی: این منبع وظیفه تبخیر مبرد برای کاهش دما و خنک سازی فضا را بر عهده دارد. چیلرهای جذبی و ضربه‌ای جزو این دسته قرار دارند.
  • منبع حرارتی: همانطور که از نامش پیداست عمل گرمایش را بر عهده دارد. این منبع شامل دیگ های آبگرم و کوره می شود. آور گرمای تولیدی به واسطه مایع باشد، به آن دیگ و اگر گاز باشد به آن منبع کوره می گویند.

بخش توزیع

 دومی جزء تشکیل دهنده یک سیستم تهویه مطبوع بخش توزیع آن است. عملکرد این بخش بدین شکل است که هوای گرم یا سرد مورد نیاز از طریق لوله، کانال و… به محیط منتقل می شود.

جنس کانال های انتقال هوا از ورق گالوانیزه بوده و دلیل استفاده از این ورق، مقاومت بالایی در برابر هر گونه خوردگی و سایش ناشی از آب و رطوبت دارد. همین امر باعث افزایش یافتن عمر مفید دستگاه می گردد. دیگر آنکه هوای تهویه شده از طریق کویل و هواکش به فضا وارد می شود.

المان‌های کنترلی

یکی از بخش‌هایی که عملکرد دیگر اجزا را کنترل می‌ کند، المان‌ های کنترلی است. این قسمت با تغییر حجم سیال یا دمای آن باعث سالم ماندن دستگاه نیز می شود. به عنوان نمونه مخزن انبساط را می توان یکی از المان ‌های کنترلی دانست.

بخش تحویل

 این بخش از رادیاتور، کویل و… متشکل است که وظیفه انتقال و تبادل حرارت را برعهده دارد. کویل ‌ها نیز دو نوع سرمایشی و گرمایشی دارند، که به لحاظ سیال قابل تقسیم به انواع هوا به هوا، آب به هوا و آب به آب هستند.

انواع تهویه مطبوع

تهویه مطبوع دارای انواع متعددی است که کاربر باتوجه به نیاز خود مدلی را انتخاب می کند. دسته بندی این دستگاه بر اساس نوع مولد و محل نصب عبارت است از:

  • سیستم مولد گرما: این نوع سیستم بر دمای آب افزوده و آن را به آبگرم یا بخار تبدیل می ‌کند و بدین ترتیب محیط را گرما می بخشد. دیگ های آبگرم، آب داغ و دیگ بخار که به آن ها بویلر نیز گفته می شود. همچنین شوفاژ و پکیج جزو تهویه مطبوع گرمایشی محسوب می شوند.
  • سیستم مولد سرما: این مدل کار کاهش دما و خنک سازی محیط را انجام داده و عمده عملکرد آن در تابستان است. کولر آبی و گازی و انواع اسپیلت ها در این دسته جای می گیرند.
  • سیستم مولد دو فصلی: این مدل سیستم هم کار سرمایش و هم گرمایش را انجام می دهد. به همین خاطر در دو فصل تابستان و زمستان کارایی دارد و نیاز به سیستم دیگری نیست.
  • سیستم نیمه مولد دو فصلی: این نوع از سیستم تهویه مطبوع معمولا وظیفه خنک سازی را بر عهده دارد. ولی به واسطه یک کویل آبگرم و اتصال به مولد گرما چون دیگ آبگرم و… می توان سیستم گرمایش را نیز در دستگاه فعال نمونه و به ساختمان گرما داد.
سیستم تهویه مطبوع چیست؟

مزایای تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دارای مزایا و ویژگی‌هایی است که آن را در نظر خریداران پر اهمیت و کاربردی ساخته است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • گردش هوای سالم و مؤثر: مهم ‌ترین ویژگی این دستگاه آن است که به دلیل وجود چندین فن کویل در ساختارش قادر به توزیع یکنواخت هوا در تمام محیط است.
  • استفاده آسان: این دستگاه ساختاری ساده داشته و بدون هرگونه پیچیدگی است. به طوری که به راحتی توسط اواپراتور قابل تنظیم است.
  • زیبایی داخل ساختمان: از آنجا که این سیستم ‌ها در انواع مختلفی تولید می شوند، به راحتی می توان آن را با معماری مد نظر سازگار ساخت. به نوعی جزوی از دکوراسیون قرار گرفته و بر زیبایی فضا می‌ افزاید.
  • نگهداری آسان: همینطور که می‌ دانید این دستگاه در پشت بام یا بالکن نصب می ‌شود. به همین دلیل برای ساکنین و افراد درون محیط ایجاد مزاحمت نکرده در نتیجه سرویس و نگهداری آن آسان است.
  • کاهش ابتلا به بیماری تنفسی: آلودگی و ذرات معلق سبب بروز بیماری تنفسی می گردد، ولی سیستم تهویه با تصفیه هوا از این امر پیشگیری می‌ کند. همچنین این وسیله با متعادل سازی رطوبت، سبب از بین رفتن باکتری و قارچ می شود.
  • کاهش آلودگی صوتی: آلودگی صوتی از جمله عواملی است که باعث برهم زدن آرامش افراد و ناراحتی آنان می ‌شود. سیستم تهویه مطبوع دارای چند فن کویل با هوادهی کم است، از همین روی صدای بسیار کمی دارد و آلودگی صوتی ایجاد نمی کند.

عملکرد تهویه مطبوع

نحوه کار تهویه مطبوع بدین شکل است که توسط فن کویل ها هوای داخل و خارج را به گردش در می ‌آورد. بدین صورت در تمام فضا هوایی یکسان جریان پیدا می کند.

به بیانی ساده، این دستگاه از طریق یونیت خارجی، هوای گرم را به بیرون منتقل کرده و با عبور هوای گرم از روی کویل ها باعث خنک شدن محیط می شود. این امر از طریق تبدیل مایع به گاز و برعکس امکان پذیر است. عملکرد اسپیلت به عنوان یک دستگاه تهویه هوا بدین شکل است:

  • نحوه کارکرد گرمایشی: عملکرد این دستگاه در زمان گرمایش اینگونه است که یک کویل مخصوص آب گرم به یونیت داخلی اضافه می ‌شود. سپس آب گرم توسط جوشنده موتورخانه جریان پیدا کرده و از طریق فن هوای گرم را به فضا تزریق می کند. بنابراین تنها فن یونیت است که به کار خود ادامه می دهد.
  • نحوه کارکرد سرمایشی: عملکرد دستگاه بدین صورت است که مبرد توسط کمپرسور و لوله ‌های مسی به اپراتور انتقال داده می شود. سپس هرگاه وارد کویل شود، با هوای دمیده شده فن تبادل کرده و باعث کاسته شدن دما می گردد. نکته گفتنی این است که هوا زمانی که از فیلتر عبور می ‌کند، اگر ذرات معلق داشته باشد، فیلتر می ‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری در بازار با کارشناسان ما در تی ام تاسیسات از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

 1453    (بدون کد)

۱۴۰۰ ۸۶ ۸۸ – ۰۲۱

۰۰۰ ۳۶۱ ۵۸ – ۰۲۱

۱۱۱۱ ۳۶ ۵۸ – ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *